Komunikace top manažerů je v krizových dobách klíčová

Představte si, že převezmete vedení ve firmě, které se roky daří, a nic nenasvědčuje tomu, že by se to mělo změnit. A najednou přijde koronavirus a všechno je jinak. Místo abyste přemýšleli o nových investicích či akvizicích, obhajujete svůj business model, počítáte ztráty a vymýšlíte způsob, jak svěřené podnikání vrátit do normálu. 

A teď ještě ta komunikace! Klienti, zaměstnanci, dodavatelé a třeba i novináři od vás čekají zásadní sdělení. Neustálý proud komunikace všemi směry pro vás může být překvapivý a, jste-li spíše introvertního ladění, i únavný. Je těžké se tom všem neztratit a udržet konzistentní komunikační linku.  

SMYSLUPLNÉ NASTAVENÍ KRIZOVÉHO TÝMU

Pokud jste se dostali do krizové situace, je potřeba přejít na krizové řízení a komunikaci tomu uzpůsobit. Klíčové jsou rozdělení rolí ve vedení firmy a jejich vzájemná souhra. Jde o:      

Zatímco rukou a nohou může být více, hlava a ústa musí být vždy jenom jedna. Velmi doporučuji, aby průběžné informace sděloval člověk, který je na to školený a který má dlouhodobou důvěru jak vaši, tak vašich zaměstnanců, a dále i vašich obchodních partnerů a třeba také státní správy/samosprávy. Odsouhlaste si s ním veškeré kroky dopředu a pak už ho nechte dělat jeho/její práci. Vám jako řediteli/ředitelce firmy přináleží zásadní sdělení, nenechte se zahltit denní komunikační operativou.

CO ŘÍKAT A CO NE?

Vždy záleží na situaci, v níž se nacházíte, nicméně obecně se očekává empatie a pochopení. Počítá se vstřícnost a snaha najít win-win řešení. Pokud vám to není úplně vlastní, nechte si podklady připravit a pak si je přizpůsobte svému naturelu, abyste působil(a) autenticky. Zásadní vyjádření má tři cíle:  

 V zásadě se nehodí jakákoliv silová nebo negativně laděná prohlášení, zesměšňování situace či komunikačního partnera, popřípadě kritika třetích subjektů. Zapomeňte na „no comment“ a paranoidní fráze o kampani či spiknutí.

Jednoznačné, rozhodné, diplomaticky laděné a vhodným způsobem pronesené vyjádření bývá v takových chvílích mnohem lepší.   

VNITŘNÍ KOHERENCE V PRŮBĚHU ČASU    

Můžete řešit krizové situace, které jsou časově i místně jasně ohraničené, ale někdy přetrvávají týdny či měsíce a vás čeká komunikační maraton. V takovém případě si určitě nevystačíte po celou dobu jen s jedním sdělením. Budete muset reagovat na aktuální stav, o němž dopředu nevíte, jaký bude. Nezavazujte se proto raději ke konkrétním termínům, návazným krokům či kompenzacím, protože si jen přiděláte práci s vysvětlováním, proč jste původní slib nedodrželi. Svým vyjádřením chcete nejen sdělit v danou chvíli relevantní informace, ale také podpořit svou důvěryhodnost, a nedodržené sliby vám k tomu moc nepomohou. 

Dlouhodobé krize kladou zvýšené nároky na jednotnou komunikaci. Dbejte na to, aby:

NA VELIKOSTI FIRMY NEZÁLEŽÍ

Kvalitní firemní komunikace včetně té krizové není jen výsadou velkých firem. Ano, pár chybných kroků v komunikaci společnosti Škoda Auto může mít destabilizační vliv na celý region a významný sektor tuzemské ekonomiky. Ale profesionálně zvládnutá komunikace se týká i menších společností. Dlouhodobě důvěryhodnému subjektu, který zvládá i krizové momenty, se určitě podniká mnohem snáz.       

Proměňte svou krizi v příležitost:

*             *             *

Markéta Miková

PR a marketingové komunikaci realit se věnuji od roku 2002. Od roku 2017 působím jako nezávislá PR konzultantka a copywriterka se zaměřením na realitní trh. Pracovala jsem pro developerské firmy, realitní poradenské společnosti i realitní investory. Na krizovou komunikaci vás připravím a poradím vám, jak ji zvládnout!

V článku byla použita fotografie z pexels.com

RSS