3 Překážky efektivní firemní komunikace

Londýn objektivem Václava Bacovského

Na českém realitním trhu je bohužel stále dost společností, jejichž úroveň externí komunikace neodpovídá potenciálu, který mají. Limitem paradoxně nebývá vnější prostředí, ale vnitřní nastavení ve firmě. Je vlastně jedno, jestli je komunikace striktními interními pravidly svázaná natolik, že ji téměř neumožní, nebo jenom externí komunikace není podporovaná. Výsledek je stejný = minimální nebo jen reaktivní komunikace, která neodpovídá možnostem dané firmy.

Na základě svých zkušeností uvádím tři nejčastější interní příčiny váznoucí firemní komunikace.

#1 Chybějící infrastruktura

Pro efektivní firemní komunikaci je třeba vytvořit ve firmě potřebnou infrastrukturu. Můžete spolupracovat s těmi nejlepšími dodavateli (kreativními studii/agenturami nebo nezávislými profesionály), ale pokud nebudou mít na vaší straně odpovídajícího partnera, nebude to fungovat. Dodavatelé nebudou dostávat přesná zadání a pravidelnou zpětnou vazbu. A spolupráce postupně ustrne.  

Důležitá je interní souhra mezi CEO, který udává směr, a pověřeným zaměstnancem, jenž řeší procesní detaily. Jde buď o interního PR manažera, nebo manažera marketingu, HR nebo výkonnou asistentku vedení, kteří mají komunikační agendu na starosti.      

Firemní komunikace je veskrze plánovaná činnost a pravidelný kontakt mezi zadavatelem a externími dodavateli je důležitý. Na schůzkách se diskutují komunikační témata a chystané projekty, které se následně produkčně připravují (texty, grafiky, fotografie, videa, rozhovory, podcasty apod.). A samozřejmě se řeší naléhavé věci.  

Realizace firemní komunikace je přímo závislá na dostatečných finančních zdrojích. Pokud nejsou k dispozici, komunikační plány zůstanou jenom na papíře, nebo budou realizovány nárazově, částečně …

#2 Složité schvalování

Efektivní komunikace je včasná komunikace. Dobré načasování a rychlá adekvátní reakce hrají v komunikaci prim. Složitý schvalovací proces, který zahrnuje různá firemní oddělení, případně i různé geografie, jde proti tomu. Než vyjádření schválí produktový/projektový management, právní oddělení a vedení firmy v ČR a než daný text projde kontrolou středoevropské nebo dokonce evropské centrály, uplyne hodně času.

Pokud připravujete dlouhodobě plánovanou pozitivně laděnou komunikaci, 3 až 4 týdny schvalování nejsou problém. Ale pokud potřebujete v rámci krizové komunikace rychlé vyjádření do televize, složité mnohaúrovňové schvalování vám to znemožní.

Aby vám to v rámci firemní komunikace odsýpalo, doporučuji omezit interní schvalování na 3 osoby:

V některých firmách jsou z externí komunikace některá témata automaticky vyňata (např. u investičních transakcí to bývá cena). Pokud s externí komunikací začínáte a víte, že všechny vaše dokumenty bude schvalovat zahraniční centrála, dopředu si ověřte témata, k nimž se vyjadřovat nemůžete, ať neztrácíte čas laděním textu, který stejně nikdy nebudete moci zveřejnit.

#3 – Informační blokády       

Třetím nejčastějším kamenem úrazu je nedostatečný kontakt mezi oddělením komunikace/marketingu a obchodním týmem, produktovým/projektovým týmem a top managementem.

Má-li být komunikační oddělení je fungujícím styčným důstojníkem pro externí prostředí, musí mít aktuální informace o dění ve firmě od top managementu a od vedoucích jednotlivých oddělení, resp. je musí umět rychle získat.

Sdílení informací ve firmě napomáhají formální kanály (nejčastěji pravidelná firemní a týmová setkání), ale pokud nefungují dostatečně, vytvoří se paralelní struktura založená na osobních kontaktech, která ji doplňuje nebo zcela nahrazuje – často s nežádoucím informačním šumem, emočním zabarvením nebo nevhodnou interpretací.

Přeju vám, abyste případné překážky tohoto typu překonali co nejdříve, aby komunikace vaší firmy mohla rozkvést.

Markéta Miková

PR a marketingové komunikaci realit a developmentu se věnuji od roku 2002. Od roku 2017 působím jako nezávislá konzultantka a zaměřuji se na realitní marketingovou komunikaci, ESG komunikaci a psaní textů s realitní tematikou. Pracuji pro developerské firmy, realitní poradenské společnosti a realitní investory. Působím jako lektorka realitního marketingu na Vysoké škole ekonomické v Praze, v MBA programu zaměřeném na nemovitosti a jejich oceňování.

RSS