Jak technologie mění realitní trh

Realitní podnikání 2.0 bylo o cihlách a betonu a realitních odbornících, kteří znali jednotlivé lokality, spojovali požadavky svých klientů s vhodnými prostory, vytvářeli a udržovali smluvní standardy, denně pečovali o svěřené nemovitosti. Lidé v realitní branži o ní rádi říkávali, že je to tzv. people´s business, kdy většina obchodních jednání a realitních transakcí probíhala v rámci úzké profesní komunity. Digitalizace však zaběhnutými pořádky pěkně zamíchala a algoritmy dnes celé odvětví technologicky posouvají na vyšší úroveň.

Začněme samotnou výstavbou budov. V systému BIM (Building Information Modelling/Management) je dnes možné novou budovu naprojektovat, průběžně řídit její výstavbu na místě a po jejím dokončení také spravovat. Celý proces se jednoznačně zpřesní, zefektivní a zrychlí. Skvělou zprávou je, že vláda ČR v září 2017 schválila povinné užívání BIM od roku 2022 u všech nadlimitních veřejných zakázek na stavební práce financované z veřejných rozpočtů. Sbohem nepřesnostem v zadávání, výstavbě a fakturaci nepředpokládaných vícenákladů! A již nyní existují start-upy, které testují 3D tisk betonu. Jako například Cazza, jehož zakladatelé sice působili v Silicon Valley, ale své roboty dnes zkouší hlavně v Dubajském technologickém akcelerátoru.

Pronájmy komerčních nemovitostí. Proces pronájmu komerčních prostor byl dříve výhradně doménou realitních makléřů. Nabídka se dnes přesouvá na internet, kam makléři umísťují – v ideálním případě – aktuální, kompletní a vizuálně atraktivní informace. Různé vyhledávací portály jsou často chytrými CRM systémy s automatickými mailingovými aplikacemi, které udržují kontakt se zákazníkem. V USA existují online platformy, které usnadňují nájemcům vyhledávání vhodných nemovitostí tím, že agregují dostupnou nabídku desítek realitních webů podle zadaných kritérií. Nutností, ke které přechází i tuzemští makléři, jsou různá videa a virtuální prohlídky budoucích interiérů. Se zajímavými koncepty pak přichází firmy nabízející krátkodobé pronájmy nemovitostí, ideálně s prvkem sdílení, ať už jde o: rekreaci (arbnb.com), administrativu (např. optionspace.com), skladování (flexe.com) nebo maloobchod (theprostor.cz).

Prodeje komerčních nemovitostí. Západní Evropa a severní Amerika mají zatím stále transparentnější realitní trh a sdílení informací o jednotlivých komerčních budovách je tam na mnohem vyšší úrovni. Jedním ze nejstarších systémů, který umožňuje sdílet komparativní data je CoStar uvedený na trh v 80. letech v USA. Nově na něj dnes za oceánem dotahuje realitní start-up CompStak. Jiným realitním start-upem, který se nyní v USA úspěšně rozšiřuje, je Dealpath, který poskytuje softwarový systém zaměřený na realitní transakce spojené s komerčními nemovitostmi. A k dispozici jsou už první crowdfundigové platformy spojující developery/vlastníky nemovitostí a potenciální investory. Patří k nim např. RealtyShares nebo český Upvest.

Správa komerčních budov. V souvislosti s působením zahraničních institucionálních investorů se na tuzemském realitním trhu etabloval systém Yardi, který je určený pro reporting v rámci asset managementu. Jak již bylo řečeno, BIM, ve kterém se projektují a řídí stavby nemovitostí, dokáže převzít i jejich správu. V posledních letech se objevují  start-upy, které díky technologii zefektivňují fungování nemovitostí/nemovitostních portfolií (Honest Buildings), nebo zpříjemňují pobyt v nich. Jde i mimo jiné o tři české firmy: Sharry Europe, Spaceflow a Spaceti.

Venture kapitál. V USA působí např. společnost Fifth Wall Ventures, která v květnu 2017 roku založila venture kapitálový fond zaměřený na technologické firmy rozvíjející software pro realitní podnikání. A své prostředky do realitních start-upů vkládají jak zahraniční, tak tuzemští podnikatelé v oblasti realit. Technologické start-upy jsou kořením realitního trhu a posouvají celé odvětví dál.

Fotografie tematické kolekce Moderní architektura v Londýně a New Yorku. Autor: Václav Bacovský

RSS