Ke konci uplynulého roku jsem připravovala pro vstupní lobby kancelářské budovy Bredovský dvůr fotografickou výstavu Čtyři roční období v české krajině Václava Bacovského. V rámci příprav jsem si začala víc všímat toho, jak jsou řešené vstupní prostory u jiných administrativních budov, a nechala jsem na sebe působit sdělení, která vysílají. Přiznám se, že k sepsání tohoto postu mě vyprovokovala až recepce jedné kancelářské budovy třídy A na Praze 5. Po celý den, který jsem tam strávila, tam seděla paní, které bylo 60+ let, vypadala jako babička Homolková (ano, ta ze stejnojmenné české komedie), na návštěvníky budovy se tvářila nevlídně a před dotazy a zvonícími telefony se schovávala. Tak takhle tedy ne!
Kvalitní architekturou vystoupíte z davu
Skvěle fungující česká ekonomika se odráží také na pražském kancelářském trhu. Na vysokou poptávku expandujících firem reagují developerské společnosti. Podle informací realitních poradců Cushman & Wakefield by mělo být v roce 2018 na pražský trh uvedeno cca 272 000 m2 nových kanceláří, což je nejvíce od roku 2008, kdy tehdejší růst trhu zastavila realitní (a následně hospodářská) krize.
Požadavky firem na nové sídlo se v průběhu uplynulé dekády výrazně proměnily a rostoucí význam kvalitní architektury k tomu také patří. Kancelářská budova, která se – kromě vynikající lokality a stavebně-technického provedení – může pochlubit i výjimečnou architekturou, na sebe jednoznačně upozorní. Nájemce, investory i pouhé návštěvníky dané budovy! A nejaktivnější developeři pražských kanceláří (např. Penta a Skanska Property) si to uvědomují a jejich projekty zajímavou architekturu nabízí.
V interiéru budov trávíme svůj čas
Funkční a příjemné pracovní prostředí se stalo součástí marketingové nabídky firem na pracovním trhu. Dnes jsou chic maximálně variabilní kanceláře, které nabízí prostor pro práci týmů, klidové zóny pro lepší soustředění jednotlivců, místo pro občerstvení (od kuchyněk až po firemní restauraci) a pak koutky odpočinek (vybavené pohovkami či houpacími sítěmi, stolním fotbálkem a viděla jsem i výborně vybavené studio pro zkoušky firemní kapely). Interiér kanceláří je důležitou součástí firemního brandu a počet firem, které do nápaditého interiéru investovaly nemalé peníze, roste. Do aktuálního ročníku soutěže CBRE Zasedačka roku se přihlásilo již téměř 100 firem! Inspirativní je galerie z uplynulých let.
Vstupní lobby / recepce je Vaší vizitkou
Oklikou se dostávám ke vstupní lobby, ať už jde o kancelářskou budovu, hotel nebo třeba rezidenční projekt. Vstup a recepce vytváří první dojem. Během krátké chvilky víte, jestli se Vám tam líbí nebo ne, jestli se tam cítíte dobře nebo ne. Během svého neformálního průzkumu vstupních prostor jsem nasbírala tyto postřehy:
- Světlo. Líbily se mi světlé prostory s přirozeným osvětlením. Setkala jsem se i s recepcemi přesvícenými umělým světlem, nebo naopak v pološeru. V obou případech to bylo dopoledne a nebylo to úplně příjemné.
- Pořádek. Čisté, uklizené a přehledné prostory mě uklidňují. Bohužel jsem se setkala i s těmi, kde se válely noviny a pošta. Podle světově uznávané odbornice na uklízení Japonky Marie Kondo jedna pohozená věc zákonitě přitáhne další a nepořádek je na světě!
- Dekorace. Reklamních sdělení na nás denně útočí tisíce a plazmatické obrazovky na recepcích firem bych proto vypnula. Před Vánoci se na recepcích objevovala hlavně tematická výzdoba. Z nadčasových dekorací se mi líbily čerstvé živé květiny (řezané nebo v květináčích), akvária (u Šporkovského paláce v Praze 1 jsou z ulice V Celnici originálně v podlaze), nebo zajímavé umělecké předměty (kancelářská budova Five v Praze 5 má v lobby streetartové dílo od Jakuba Matušky aka Maskera).
- Recepční jsou klíčové! Příjemná, informovaná a akční recepční je hotový poklad. Nemusí to být dvacetiletá modelka, ale kromě již zmíněné babičky Homolkové jsem na recepcích až nápadně často potkala zaměstnance z ochranky – samozřejmě v uniformě té či oné společnosti. Někde byly zbytečně vysoké pulty recepcí, které vytvářely zvláštní bariéru. Na některých úřadech je to dovedeno až k dokonalosti, kdy je mezi vámi a úředníkem/úřednicí skleněná zástěna.
Přemýšlela jsem o tom, která recepce ve mně zanechala největší dojem. Já vím, je to trochu nefér, ale bylo to v hotelu Romantik Hotel auf der Wartburg u Eisenachu. Tamější hrad má v německé historii obdobné postavení jako náš Karlštejn a hotel, který je v jedné jeho části, je příklad špičkové autentické rekonstrukce. Skvělý dojem začíná u vstupní brány a v recepci hotelu. Samotné ubytování, občerstvení a servis Vaše očekávání ještě předčí.
A pokud se jedná o kanceláře – nejvíc mě zaujalo pražské sídlo firmy Microsoft v BB Centru, které jsem vloni navštívila. Součástí vstupního lobby jsou na míru vytvořené a vybavené prostory pro prezentaci firemních produktů, příjemná kavárna a přednáškový sál. Firemní sídlo je i v tomto případě komplexně promyšlené od recepce až do nejvyššího patra a příjemnou střešní terasu.
Těším se i na kancelářskou budovu s netradičním názvem Drn, která vzniká na Národní třídě v Praze 1. Developerská společnost Sebre sází totiž na zeleň – na fasádě, v atriu, na střešních terasách i ve vstupní lobby, kde tvoří jeden celek s hrubě otesaným kamenem, neomítnutým betonem, masivním dřevem, sklem a kovem.
Upoutávka na výstavu Čtyři roční období v české krajině, Bredovský dvůr 1-6/2018; Hrad Wartburg / Romantik Hotel auf der Wartburg u Eisenachu, vstupní brána a recepce, foto web hotelu.
