Automatické mlýny v Pardubicích

Osobní vzpomínka

Narodila jsem se v Pardubicích a prožila v nich většinu svého mládí. V 80. letech a polovině 90. let minulého století byla v pardubických obchodech s potravinami k dostání výhradně mouka z Automatických mlýnů a chléb + pečivo z tamější pekárny. Nejkratší cesta z Perštýnského náměstí k nám domů vedla okolo Automatických mlýnů, jejichž nezvyklý tvar upoutával mou pozornost, i když se utápěl ve skrumáži okolních dost nevzhledných průmyslových staveb.

Symbol technického pokroku

Vznik Automatických mlýnů iniciovali pardubičtí podnikatelé bratři Winternitzovi v první dekádě 20. století. Přední zástupci místní židovské komunity se podíleli na dynamickém ekonomickém rozvoji města. Chytře získali pozemky v širším centru vhodné pro průmyslovou výrobu a přiměli město, aby zde zřídilo vodní náhon. A s dalšími úspěšnými místními podnikateli – rodinou Prokopových – se dohodli na nákupu nejmodernějších mlýnských technologií.  

Špičková technologie

Automatické mlýny tvořila soustava vzájemně propojených 8 druhů mlýnů, které byly umístěny ve čtyřech patrech nad sebou. Obilné zrno padalo z nejvyššího patra labyrintem skleněných trubek dolů a postupně se z něj oddělovaly jednotlivé vrstvy. V jednotlivých typech mlýnů se pak rozemílalo na speciální mouky s variabilním obsahem lepku. Tento výrobní postup jednak prodloužil trvanlivost výrobku a jednak umožnil jeho sériovou tovární výrobu. V nejnižším patře mlýna se nacházela transmise. Obrovská převodovka, která převáděla sílu do jednotlivých mlýnů a rozkládala jejich rytmus mletí tak, aby se frekvence pohybu strojů vzájemně vyvažovaly a dům se nezhroutil vibracemi. Výsledkem byl obrovský hučící nikdy nespící kolos.

Moderní architektura

Pardubické mlýny se měly stát technologickým showroomem, a proto bylo potřeba povolat schopného architekta. Stal se jím mladý Josef Gočár z nedalekých Lázní Bohdaneč.

Nadace Automatické mlýny dnes popisuje jeho přístup takto:

Po požáru v roce 1919 bylo přistavěno ještě jedno patro pro automatické vysévače a z bezpečnostních důvodů také vodárenská věž a od roku 1921 se mlelo dál. Až do roku 2013, kdy tehdejší vlastník výrobu zastavil. V roce 2014 navíc demontoval veškerou technologii a odvezl ji pryč. Poté jde areál opakovaně do dražby.

Revitalizace brownfieldu

Koupili ho manželé Smetanovi za cenu dvou bytů na pražských Vinohradech. Architekt Lukáš Smetana společně se svým spolužákem – architektem Zdenkem Balíkem připravili novou urbanistickou vizi celého areálu. Postupně se na transformaci brownfieldu nejdříve v kulturní centrum a poté v novou pardubickou čtvrť budou podílet české architektonické špičky – Josef Pleskot, Ladislav Lábus, Jan Šépka a další.

Revitalizace tak rozsáhlého a tak zanedbaného území se neobešla bez pomoci města Pardubic, Pardubického kraje a fondů Evropské unie. Díky těmto partnerům byla proměna kvalitní a poměrně rychlá (proběhla během necelého desetiletí). Rekonstruované Automatické mlýny byly slavnostně otevřeny v září 2023. 

První rok kulturního provozu

Ze zanedbané periferie se stalo nové gravitační centrum Pardubic, které má v oblasti kultury velké regionální i celostátní ambice. V Automatických mlýnech dnes sídlí:

Koná se tu řada kulturních, společenských i speciálních akcí.

Já jsem se zúčastnila pilotního otevření Gočárovy galerie v srpnu 2023 a v červnu 2024 Konference Brownfieldy, která přinesla přehlídku úspěšně revitalizovaných brownfieldů. Pokud do Automatických mlýnů zavítáte, zajděte si také do příjemné kavárny v Gočárově galerii. Do budoucna by tu měla být ještě restaurace a další gastro provozy.

Markéta Miková

Od roku 2002 se profesně věnuji komunikaci v oblasti realit a developmentu. Od roku 2017 působím jako nezávislá PR konzultantka a zaměřuji se na strategickou komunikacimarketingovou komunikaci a ESG komunikaci. Pracuji pro realitní developery, realitní investory a realitní poradenské společnosti. Působím jako lektorka realitního marketingu na Vysoké škole ekonomické v Praze, v MBA programu zaměřeném na nemovitosti a jejich oceňování.

Ve volném čase ráda navštěvuji historické i moderní památky a již několik let se podílím na organizaci festivalu Open House Praha.

V článku byly použity fotografie z archivu Markéty Mikové a archivu Nadace Automatické mlýny (fotografové Lukáš Zeman a Adéla Fries)

RSS