Komunikace CEO: příprava na rozhovor

Reprezentace firmy navenek je součástí pracovních povinností lidí v nejvyšších pozicích. Patří k nim i rozhovory pro média, která dnes mohou mít řadu podob:

Klíčem k úspěšnému zvládnutí jakéhokoliv rozhovoru je důkladná příprava, protože v řadě situací druhý pokus není možný. Živý televizní přenos neopravíte, nespisovnou češtinu z desetiminutové firemní talk show nevystříháte a probíhající debatu na konferenci také nezastavíte. A v každé minutě takového rozhovoru reprezentujete nejen svou firmu, ale také sami sebe.

Jen málokdo je rozeným řečníkem a spousta věcí se dá naučit a praxí zlepšovat. Třeba to nevyjde 100% napoprvé, ale pokud si to přiznáte, zapracujete na sobě a po každém vystoupení přijmete zpětnou vazbu od někoho, komu důvěřujete, posunete se výš.        

TIPY, JAK ÚSPĚŠNĚ ZVLÁDNOUT ROZHOVOR

1. Ujasněte si, ke komu mluvíte

To, co říkáte, a jakým způsobem přizpůsobte publiku, pro které je daný rozhovor určený. Bezprostředně sice mluvíte k novináři nebo moderátorovi, ale on svými dotazy jen zastupuje čtenáře, diváky či posluchače daného média. Poskytujete rozhovor pro odborný časopis, nebo pro zpravodajství TV Nova? Berte ohled na jejich čtenáře/diváky a přizpůsobte jim míru své odbornosti nebo naopak zjednodušení.

Nejčastějším problémem bývají odborné termíny a anglicismy, které ve své denní praxi používáte, ale které ne všichni znají. Pokud vám lidé nebudou rozumět, ztrácíte body. V médiích mají přednost odborníci, kteří dokáží složité věci vysvětlit tak, aby je pochopil středoškolsky vzdělaný člověk. 

I firemní videa připravujte s ohledem na budoucí diváky. Pokud natočíte klip pro interní účely, v němž se to hemží oborovým žargonem a firemními zkratkami, vaši zaměstnanci mu zřejmě bez problémů porozumí. Když totéž video zveřejníte na firemních sociálních sítích, setkáte se u svých fanoušků nejspíš s rozpaky. Když se lidé ztrácí v tom, co říkáte, působíte nevstřícně.     

2. Promyslete si, co (ne)budete říkat

Tematické okruhy umožní cílenou přípravu. Pozvání na rozhovor má nějaký důvod a vztahuje se k určitému tématu. Upřesněte si ho, abyste v debatě mohli zastávat jasné stanovisko a podložit ho relevantními argumenty.     

Rozhovor není pokec. Když víte, kam chcete rozhovor směřovat, najdete si pro svá tvrzení aktuální informace a doložíte je trendy. Díky tomu se stáváte zajímavými pro tazatele a inspirativními pro posluchače/diváky či čtenáře. A všichni známe CEOs, kteří sice kdysi zazářili, ale pak ustrnuli a od té doby žoviálně opakují pořád stejné mantry. Ale proč byste četli rozhovor, o kterém už dopředu víte, jak skončí? A jak to prospěje firmě a danému CEO?        

Zapomeňte na “no comment“. Během přípravy si promyslete i to, k čemu se z různých důvodů vyjadřovat nemůžete. Až na to přijde řeč, slušně se omluvte. No comment je arogantní způsob jak odmítnout odpověď a dobrého moderátora jen povzbudí k tomu, aby se ptal dál.

3. Zkouška nanečisto

Vyzkoušejte si své vystoupení v bezpečném prostředí před někým, komu důvěřujete a od koho přijmete podporující, nicméně otevřenou zpětnou vazbu. Doladíte spolu: 

Cvičení dělá mistra. A zkoušky jsou v nejvyšších byznysových patrech časté, protože podnikatelé – na rozdíl od politiků – mají příležitostí k veřejným vystoupením mnohem méně, což ovšem neznamená, že jsou méně důležitá!

Zkouška zefektivňuje vlastní natáčení. Byla jsem svědkem natáčení firemních videí, která si CEO sice moc přál, ale to bylo všechno, co pro to udělal. Zkoušku odmítnul rovnou a na otázky se nestihl podívat. Každý pětiminutový rozhovor jsme natáčeli minimálně třikrát, protože průběžně ladil obsah a formu. Jak čas plynul a on postupně rušil svůj další pracovní program, cítil se pořád víc a víc trapně a začal kazit i to, co mu na začátku šlo. Pokud ve skrytu duše tušíte, že vaše herecké schopnosti nejsou na Oscara, zkoušejte, dokud si svým vystoupením nebudete jistí. Je to přirozený proces, který vyžaduje určitý čas. Dopřejte si ho, protože vše zúročíte na kvalitě a efektivitě skutečného natáčení s celým produkčním týmem.

4. Spolupracujte se zkušeným PR profesionálem

Nechte si poradit. Stejně jako využíváte právního a daňového poradce, konzultujte svou prezentaci s profesionály v oboru, ať už jde o PR konzultanty, PR manažery, manažery komunikace nebo tiskové mluvčí. Názvy se mění, ale podstata zůstává.

Začněte s osobním PR. Pokud máte do vedení firmy nakročeno, najděte si vhodného PR profesionála už nyní, protože vám pomůže vytvořit a rozvíjet vaši osobní značku. Až se CEO stanete, usnadní vám začátky i dlouhodobé působení v této pozici. A pomůže vám s propojením na firemní brand.  

Buďte na stejné vlně. PR profesionál pro vás bude zajišťovat například toto:      

Pracovní vztah s PR konzultantem je velmi těsný. Najděte si k sobě profesionála, se kterým se shodnete a se kterým budete sdílet stejné hodnoty. Vaše vzájemná komunikace bude díky tomu mnohem snazší a nebudete muset věnovat tolik času vysvětlování, vzájemnému přesvědčování a opravování textů. Důvěru je potřeba budovat na obou stranách. Proč? Třeba proto, aby vám PR konzultant mohl navrhnout nové věci, které jsou zatím mimo vaši komfortní zónu, ale byly by pro vás vhodné, a také říct i to méně příjemné. Abyste byli ochotní obojí přijmout a společně na tom pracovat. Pokud to tak není, spolupráce nefunguje na 100 % a skončí spíš dřív než později.   

Markéta Miková

PR a marketingové komunikaci realit a developmentu se věnuji od roku 2002. Od roku 2017 působím jako nezávislá konzultantka a zaměřuji se na realitní marketingovou komunikaci, ESG komunikaci a psaní textů s realitní tematikou. Pracuji pro developerské firmy, realitní poradenské společnosti a realitní investory. Působím jako lektorka realitního marketingu na Vysoké škole ekonomické v Praze, v MBA programu zaměřeném na nemovitosti a jejich oceňování.

Top manažerům a manažerkám poskytuji poradenství ohledně jejich osobní prezentace, připravuji pro ně mediální tréninky a vytvářím individuální komunikační programy pro firemní ambasadory.

RSS