Chod firem se v uplynulém měsíci (březen 2020) vychýlil ze zaběhaných pravidel a komunikace s vašimi zaměstnanci se stala stejně důležitou jako s vašimi klienty. Jakákoli krize je zátěžovým testem nejen vašeho podnikání, ale také vnitrofiremní soudržnosti.
Každá firma je jiná, vyznává jinou firemní kulturu a je jinak odolná vůči vnějšímu stresu, ale vybírám některé body, které byste nyní měli v rámci interní komunikace zohlednit:
Základní pravidla za všech okolností
- Oceňte své zaměstnance. Zvlášť ty přetížené a pracující v náročných nebo dokonce rizikových pracovních podmínkách. Skvělou inspirací byl projev Angely Merkelové nebo britské královny Alžběty II. Prosté poděkování – a jak zarezonovalo! V korporátním prostředí je třeba pochválit zejména IT oddělení, které dnes pracuje pod velkým náporem a zprostředkovává chod společnosti ve virtuálním prostředí.
- Hrajte fair play. Pravidelně zaměstnancům poskytujte nezkreslené informace o aktuální situaci na trhu a ve vaší firmě. Pokud je jeden týden ujistíte, že máte dostatečný finanční polštář, a o pár dní později oznámíte, že se bude asi propouštět, je to nekonzistentní a nedůvěryhodné. A vaši zaměstnanci teď chtějí mít hlavně jistotu, že to společně zvládnete. Zaveďte pravidelné celofiremní a/nebo týmové virtuální telefonáty či videokonference a mluvte se svými lidmi otevřeně o tom, jak se situace vyvíjí a jak na ni budete reagovat.
I nadále podporujte svůj tým
- Pracujte na vztazích. Krize je skvělá příležitost ukázat svým kolegům, že se o vás můžou opřít. Počítají se drobnosti, kterými dáte najevo, že vám na nich záleží. Třeba tím, že jim jen tak zavoláte a zeptáte se, jak to všechno zvládají. Jde o důvěru, kterou těmito kroky budujete a posilujete.
- Udržujte týmového ducha. Většina lidí dnes pracuje víceméně samostatně, volají si se šéfem, s nejbližšími kolegy a s klienty. Sociální kontakt však chybí všem. Zkuste zavést pravidelnou virtuální kuchyňku a pozvěte do ní kolegy ze spolupracujících týmů na kafe, kde si mohou popovídat o tom, jak zvládají nebo nezvládají home office, home schooling a co plánují na dobu, až všechna omezení pominou.
Pokud vás čekají nepříjemné věci
- Udělejte všechny domácí úkoly. Předtím, než oznámíte zásadní změny ve firmě, připravte je do detailu a pak v řádu dní konejte. Pokud oznámíte, že chystáte propouštění, a pak se týden, dva nebo tři nic neděje, není to dobře. Zaměstnance jen znejistíte, jejich loajalita a motivace klesá, nevědí, zda zůstanou, nebo si mají hledat práci jinde.
- Řiďte se zdravým rozumem, nejen excelovou tabulkou.Před samotným propouštěním zvažte, kdo musí opravdu odejít a komu třeba jenom snížíte úvazek, ale bude pro vás pracovat dál. Pokud propustíte účetní dva roky před důchodem nebo matku samoživitelku se dvěma dětmi, je to necitlivé, neušetříte a u svých zaměstnanců spíše ztratíte.
- Před každým vystoupením se důkladně připravte. Napište si své sdělení a přeříkejte ho někomu, komu důvěřujete. Opusťte korporátní newspeak a jasně povězte, v jaké situaci se firma nachází, že jste vyčerpali všechny možnosti, jak šetřit jiným způsobem, a že nyní musíte sáhnout na platy, případně provést personální změny. Popište, jak to bude probíhat a že pro propuštěné zaměstnance máte připravené odstupné. Pokud se emocím v byznysu jinak vyhýbáte, teď jsou opravdu na místě. Řekněte, že je vám to opravdu líto.
- Slušnost se vyplácí. Ke kolegům, kteří musí odejít, buďte velkorysí a rozlučte se s nimi s respektem, který si zaslouží. Budete mít na co navázat, jakmile se situace na trhu zase zlepší a vy budete opět potřebovat nejen ruce a hlavy, ale taky srdce svých (staro)nových zaměstnanců.
Tento článek vyšel jako komentář k interní komunikaci v době koronaviru v tištěné verzi odborného časopisu Marketing & Média dne 20. dubna 2020. Děkuji za oslovení a svolení text zveřejnit i na svém webu.
* * *
Markéta Miková
PR, firemní a marketingové komunikaci se věnuji od roku 2002. Od roku 2017 působím jako nezávislá PR konzultantka a copywriterka se zaměřením na realitní trh. Více o mně.
Spolupracuji na projektech interní komunikace napříč obory. Využívám svých zkušeností s průběžnou interní komunikací, CSR projekty a pořádáním interní akcí (teambuildingů, školení a výročních prezentací). Ráda poradím s interní komunikací také vám!