Jak vytvořit dobrý profil na LinkedInu?

Profil na sociální síti LinkedIn je pro řadu lidí jejich jedinou profesní prezentací v online světě. Tiše předpokládám, že právě Vy nepíšete ve volném čase profesně zaměřený blog, který má tisíce čtenářů apod. V průběhu posledních tří let, kdy se LinkedInem pravidelně zabývám, jsem zaznamenala, že řada lidí na úrovni středního a vyššího managementu:

Digitální stopa, kterou si svým vystupováním v online světě vytváříte, Vás může výrazně podpořit, nebo Vám naopak podtrhnout nohy ve chvíli, kdy se Vám to bude hodit nejméně. A na co si tedy dát pozor?

Váš osobní profil

Svůj profil (pohodlně stačí verze zdarma) rozdělte na dvě části: veřejnou, která zahrne informace přístupné všem i mimo síť LinkedIn, a neveřejnou, která se zobrazí jen členům sítě. Při vytváření svého profilu si nastavte, jaký typ a jaký rozsah informací chcete mít veřejně přístupný. Najdete to v Me → vpravo nahoře Edit public profile and URL → a zaklikněte vhodné položky, mimo jiné např. Summary.

Vyplňování LinkedIn profilu je celkem intuitivní záležitost, nicméně uvádím pár věcí, ve kterých se nejčastěji chybuje:

Chování na síti LinkedIn

LinkedIn jako každá sociální síť Vás různě vybízí k tomu, abyste na ní trávili svůj čas. Jakkoli je aktivita na LinkedInu dobrá, protože zvyšuje rating Vašeho profilu, zamyslete se prosím nad tím, co sdílíte a jak často. Pokud sem tam vložíte skvěle graficky zpracovaný vtípek na téma komunikace ve firmě, tak je to v pořádku. Pokud tím (a navíc v mizerné kvalitě) budete zasypávat svou síť často, spíš si ublížíte. Členové Vašeho online networkingu se asi nejdřív pozastaví nad tím, kde na to – v pracovní době – berete tolik času, a když už na ně bude Vaše hyperaktivita moc, tak si Vás a Vaše příspěvky zablokují. Stačí pár klinutí v MeAccountSettings & PrivacyBlocking & Hiding.

Komentujete-li cizí příspěvky, dělejte to s nadhledem. Diskuse je dobrá věc, ale když neodhadnete míru, tak vysíláte zprávu zase hlavně o sobě. A kdo bude chtít s negativním kritikem dělat obchod, nebo mu nabízet novou práci?

Vytváření obsahu pro LinkedIn

Aktualita se bude Vaší síti zobrazovat asi 3 dny. Když se „roztočí“ (tj. bude ve Vaší síti sdílená a komentovaná), dosáhne podstatně dál.

Pokud vkládáte fotografie a videa, dbejte na jejich profesionální kvalitu. Určitě to víte, ale ke všem fotografiím musíte mít platné autorské oprávnění, tzv. copyright. Pokud užíváte tzv. open source fotobanky, ověřte si, že danou fotografii můžete bez omezení použít. V opačném případě po Vás může autor vymáhat nejen stažení fotografie, ale také tučné odškodné.

Psaní vlastních článků pro LinkedIn je méně časté, protože zabere víc času a autor jde víc s kůží na trh. Pište s vědomím, že výsledek bude trvale přístupný i mimo síť LinkedIn, tedy dokud jej sami nesmažete. Před samotným zveřejněním dejte text přečíst pro jistotu ještě někomu jinému, kdo Vás upozorní na případné logické a gramatické chyby. Píšete-li v cizím jazyce, hodí se korektura rodilým mluvčím.

Mnohem častěji jako svůj příspěvek využijete odkazy na cizí zdroje. Obvykle jde o informaci na firemním LinkedIn profilu, fotografie z firemní akce nebo odborné konference. Pravidelně se užívají také odkazy na zpravodajská nebo publicistická media. Pokud sám zdroj dostatečně a na první dobrou nevysvětluje, o co se jedná, Váš komentář ve stylu „zase super akce, fakt dobrý článek nebo skvělé setkání jako vždy, díky“ toho členům Vaší sítě moc neřeknou. Zkuste proto do prostoru, který pro komentář k „nataženým“ informacím máte, vložit Vaše osobní vysvětlení. Mělo by být stručné a danou věc / Váš postoj k ní vysvětlit. Já vím, je to celé fuška, ale jde to!

V příspěvku jsou využity fotografie Václava Bacovského ze série Sladký život

 

 

*             *             *

Markéta Miková

Sociální síti LinkedIn se profesně věnuji od roku 2016. Kromě vlastního profilu jsem se starala o několik firemních účtů. O LinkedInu pořádám ve firmách workshopy určené buď marketingovým manažerům (správa firemních účtů) nebo zaměstnancům (vytváření a správa osobních účtů). Ráda s LinkedInem poradím také vám!

Mým původním a stále hlavním zaměřením je PR, firemní a marketingová komunikace zejména realitních firem, které se věnuji od roku 2002. Od roku 2017 působím jako nezávislá PR konzultantka a copywriterka. Píšu o nemovitostním trhu, realitním developmentu, interiérovém designu, architektuře a urbanismu. Více o mně.

RSS