Jak získat pozornost médií?

Mediální zájem je vrtkavá věc. Jedni se jej marně snaží přitáhnout roky a druzí ho mají a nestojí o něj. Pomyslné spektrum je široké. Kde se na něm teď nacházíte vy?

Předpokládejme, že chcete s médii spolupracovat a přemýšlíte o tom, co jim nabídnout. Podívejme se na tři způsoby, jak pozornost novinářů získat. Uvádím je podle důležitosti shora dolů. Pro ilustraci používám fotografie mediálních aktivit a publicity Pražské developerské společnosti (PDS), pro kterou dlouhodobě pracuji jako externí PR konzultantka.

#1 SCOOP

Scoop nebo-li sólokapr je profesním snem každého novináře. Snaží se objevit něco, co se stane základem důležitého a zajímavého příběhu (news story), který začnou přebírat a rozvíjet další média a který rozvíří oborovou nebo společenskou debatu.  

Scoop je výjimečné sdělení, které exkluzivně poskytnete vybranému novináři. Ten na jeho základě pro své médium připraví zprávu, kterou zveřejní jako první.

#2 FIREMNÍ INFORMACE

Jedná se o aktualizace dění ve vaší firmě a v rámci vašich projektů. Relevantní média informujete všechna najednou na tiskové konferenci, nebo rozesláním tiskové zprávy, nebo kombinací obojího. 

Při prezentaci firemních novinek vždy zvažte okruh médií, která chcete oslovit, a tomu přizpůsobte svoje sdělení.

#3 INFORMACE O TRHU

Třetí možností je poskytovat informace o dění na trhu a komentovat jeho aktuální vývoj. Buď odpovídáte na dotaz novináře, nebo médiím své informace aktivně nabízíte. 

Příklad původních dat: Analýza strategických pozic na území hl. m. Prahy. Zdroj: PDS 9/2022. Více zde.

Vzhledem k tomu, že řada subjektů na trhu má obdobné informace jako vy, je potřeba vaše sdělení vhodně strukturovat a atraktivně ho podat, aby měli novináři důvod citovat právě vás.  

MÁ TO HÁČEK, A NE JEDEN

Vypadá to jednoduše, viďte, ale zdání klame. Podívejme se na nejčastější problémy, které s tím jsou spojené:

JAK Z TOHO VEN?

Uvádím postup, který se mi osvědčil:

Vždy si sama kladu otázku, proč by měli novináři psát právě o tomto projektu, o této firmě, o tomto CEO. Následně na ni společně s klientem hledáme poctivou odpověď, protože ta je klíčem k mediálnímu úspěchu. V záplavě informací zaujmete silným příběhem, unikátními daty a v ideálním případě obojím!

Vedeme otevřenou debatu o tom, nakolik jsou jeho informace mediálně atraktivní. Pokud nejsou, vždy ho na to upozorním, protože i marná snaha stojí čas a peníze, které může v rámci své komunikace vynaložit lépe.  

V případě, že šance je, pracujeme na firemních sděleních, vytváříme z nich nosný příběh a hledáme pro něj vhodnou formu prezentace.

Jste-li zatím mediálně neznámí (a je jedno, jestli začínáte podnikat, nebo se vám už roky daří), záleží na smysluplném nastavení na začátku, dobrém startu a dlouhodobé snaze nabízet médiím kvalitu.

Markéta Miková

Public relations v oblasti realit a developmentu se věnuji od roku 2002. Od roku 2017 působím jako nezávislá konzultantka a zaměřuji se na strategickou komunikaci, marketingovou komunikaci a ESG komunikaci. Pracuji pro realitní developery, realitní investory a realitní poradenské společnosti. Působím jako lektorka realitního marketingu na Vysoké škole ekonomické v Praze, v MBA programu zaměřeném na nemovitosti a jejich oceňování.

RSS