Kupte kolegům netradiční dárek, třeba sešit z kelímků od kafe

Lucie Hyblerová je křehká rusovláska, která vedle výchovy malého synka vede od února 2020 sociální platformu Breakfaststory. Jde o sociální podnikání, které – jak říká – dělá dobro na třetí. Svým aktuálním projektem “Potěš srdce” propojuje firmy se seniory a samoživiteli, kteří jsou v nouzi, a zajišťuje odbyt sociálním a chráněným dílnám.

Zjistila jsem, že bída má mnoho podob a lidé, kterým pomáháme my, propadali sítem našeho sociálního systému,” vypráví Lucie v rozhovoru, který jsem původně psala pro #morethanoffice.eu.

V čem spočívá váš nejnovější projekt Potěš srdce? Můžete ho blíže vysvětlit?

Je to sociálně inovativní netradiční benefit pro zaměstnance, kterým firma jednak potěší své zaměstnance, jednak pomůže seniorovi nebo rodiči samoživiteli v nouzi a zároveň zajistí práci pro handicapované lidi v dílně.

Jak projekt funguje a jak se do něj může firma zapojit?

Firmám nabízíme dárkové balíčky pro minimálně 10 zaměstnanců. Cena jednoho balíčku, ve kterém jsou ukryté dva dárky, je 500 Kč, z nichž 320 Kč připadá na samotný dar v podobě dvou rukodělných výrobků a 180 Kč je na ekologické balení a dopravu. Dárky vybírá senior v nouzi. To, co obdrží zaměstnanci firmy, obdrží zdarma také senior, jehož srdce tak potěšíte na dálku. Na výběr má 200 výrobků ze 40 chráněných dílen napříč celou Českou republikou.

Breakfaststory – příklad dárkového balíčku pro zaměstnance Potěš srdce

NAMÍSTO ZAJÍČKA


Můžete přiblížit konkrétní spolupráci, kterou jste v poslední době realizovali?

Aktuálně spolupracujeme s firmou, která si místo velikonočních zajíčků pro své zaměstnance objednala 100 balíčků Potěš srdce. Ve sjednaný den doručíme na 100 adres dárkové balíčky a zároveň každý zaměstnanec dostane do své e-mailové schránky odkaz na video, kde mu konkrétní senior vysvětlí, proč pro něj vybral ten či onen dárek.

Komu konkrétně je vaše pomoc skrze nástroj Potěš srdce adresována?

Zaměřujeme se na tři skupiny. Na seniory, seniory s dospělými handicapovanými dětmi a na rodiče samoživitele. Spojuje je to, že jsou v těžké až kritické životní situaci. Mají příjmy pod hranicí životního minima, žijí v sociálních bytech či na hostelech a nemají na jídlo, na léky, jsou sami a často trpí buď oni sami nebo jejich dospělé děti těžkými nemocemi.

Co se týče rodičů samoživitelů, zaměřujeme se na ty, kteří vychovávají děti s těžkým onemocněním, nebo sami jsou těžce nemocní, musí se starat o své mnohdy i dospělé postižené děti a nemají dostatečné příjmy a zázemí. Působíme v Praze a v naší databázi máme 2.500 klientů, kterým pravidelně pomocí našich – dnes už tří – projektů pomáháme. 

Firma si buď může vybrat, jaké výrobky by svým zaměstnancům chtěla věnovat, nebo se může nechat zcela překvapit. Jaká je nabídka dárků? 

Dbáme na to, aby dárky byly ekologické, podporovaly své výrobce a byly k užitku obdarovaným. Máme keramické hrnečky z chráněné dílny v jižních Čechách, dřevěné ručně broušené podtácky z kvalitního dřeva z lesních polomů. Dále jde o široké spektrum papírenských výrobků, tzv. upcycle výrobky z banneru, který visel na Národním muzeu, a také přírodní bio-sirupy, kávu od neslyšících cukrářů. Vybíráme přednostně výrobky z recyklovaných materiálů. Kupříkladu máme sešity z použitých kávových kelímků, z džínoviny nebo třeba z koňského trusu.   

SMYSLUPLNĚ POMÁHAT


Jak se daří vašim dalším projektům – Potěš snídaní a Potěš obědem?

Začínali jsme vloni v únoru rozvozem firemních snídaní ze sociálních podniků. Vaříme pro velké pojišťovny, pro Škoda Auto nebo pro německého velvyslance. Po měsíci přišel první  lockdown a všechny byznys plány šly stranou. Vrhli jsme se bez nároku na honorář do kampaně Potěš obědem, kterou realizujeme už rok v kuse. Zakoupíte-li si oběd za 160 Kč, doručíme oběd jak vám, tak stejnou porci seniorovi nebo samoživiteli v nouzi.

Zároveň dáváme práci ženám, které mají zkušenost s bezdomovectvím a nyní – v rámci své resocializace – žijí v sociálních bytech a pracují například v Jídelně kuchařek bez domova. Koronavirus ohrozil fungování chráněných dílen a pokračování resocializačních programů, my se snažíme najít odbyt, aby mohly dál fungovat.

Jak jste se k sociálnímu podnikání vlastně dostala?

K neziskovému sektoru mám velmi blízko. Od 14 let různě dobrovolničím a stále docházím do jedné pěstounské rodiny, kde pomáhám s problémovými dětmi. Po vysoké škole jsem pracovala pět let ve firmě, konkrétně v business developmentu, ale odešla jsem do neziskové sféry. Před čtyřmi roky jsem při rodičovské dovolené začala podnikat a ve svých aktivitách spojuju zkušenosti z byznysu a své vnitřní nastavení smysluplně pomáhat.

*             *             *

Markéta Miková

PR a marketingové komunikaci realit se věnuji od roku 2002. Od roku 2017 působím jako nezávislá PR konzultantka a copywriterka se zaměřením na realitní trh. Pracuji pro developerské firmy, realitní poradenské společnosti i realitní investory. V článku jsem použila fotografie Martina Tomáše.

RSS