Mark Johnson: Vytvářejme kompaktní města malých vzdáleností

Největší světové metropole jsou obětí vlastního úspěchu. Nabízí skvělou práci, bohatý kulturní a společenský život a přitahují tak stále více lidí. Poptávka po bydlení a všech službách v těchto městech však převyšuje nabídku a například ceny bydlení rostou takovým tempem, že nutí nově příchozí hledat bydlení za hranicemi měst a dojíždět. Tento proces se zdá být nevyhnutelný, ale přesto se zeptám, jak mu zabránit a jak zajistit dlouhodobě udržitelný rozvoj velkých měst?

MJ: Růst cen bydlení je globální fenomén a potýká se s ním většina měst. Zdá se, že jde o důsledek rychlého trendu, kdy se do velkoměst stěhují lidé z venkova a z menších měst. Podle mého názoru jde o důsledek toho, čemu říkám Experience Economy (tzv. ekonomika zážitku). Jde o globální fenomén hledání zkušeností, které jsou příjemné a smysluplné. Sociální media seznamují lidi, ať už jsou kdekoliv, s tím, že atraktivní pracovní příležitosti, pestré kulturní vyžití a mnohem zajímavější životní styl nabízí právě velká města. A lidé se tam stěhují mnohem rychleji, než jsme schopní stavět. Města musí investovat do strategické infrastruktury, do dopravy, do parků, veřejných prostor a mobility, aby udržela potřebné tempo svého růstu. Města musí najít způsoby, jak ochránit existující čtvrti a přitom postavit/umožnit výstavbu všech typů bydlení.

V průběhu Vašeho vystoupení v CAMPu v Praze jste v rámci debaty zmínil, že novým trendem je město krátkých vzdáleností. Mohl byste tento koncept vysvětlit? Jak je možné jej v Praze realizovat?

MJ: Město krátkých vzdáleností nebo “kompaktní město” je urbánní jednotka s mnoha centry, která v dané lokalitě nabízí práci, vzdělání a služby pro lidi, kteří žijí poblíž a kteří v dané oblasti chodí pěšky nebo jezdí na kole. Aktivní mobilita lidí je v rámci daného prostoru velmi důležitá. Konvenční model uspořádání měst s jedním centrem, na než jsou v prstenci navázané jednotlivé čtvrti, už není udržitelný.

V důsledku dlouhodobých stavebních uzávěr na pozemky v centrálně umístěných lokalitách má Praha rozsáhlý rozvojový potenciál v oblasti vnitřního města (tzv. inner city). Jaké jsou klíčové faktory budoucího úspěchu v urbanistickém, sociálním i ekonomickém ohledu. Na co bychom se měli zaměřit, abychom nepromarnili jedinečnou příležitost při jejich redevelopmentu?

MJ: Každé město musí zahájit otevřený dialog o své budoucnosti. Jaký typ města chceme mít? Jaké jsou naše potřeby a s čím se potýkáme? Tento dialog musí být veden s vizí, transparentností a otevřenou myslí. Pro urbanistu jako jsem já je lehké říct, že tyto oblasti je potřeba regenerovat, ale tajemství úspěchu spočívá v tom, že o tom musíte vést důkladný a průběžný dialog v komunitě, které se to dotýká. Musí jít o sdílenou vizi budoucího rozvoje města, nejde o partikulární vizi politika, developera nebo památkáře.

Podílíte se na projektu revitalizace území v centrální části města Brna. Můžete ho blíže popsat? V jakém stádiu příprav se nyní nachází? Kde vidíte přidanou hodnotu tak rozsáhlého redevelopmentu v jihomoravské metropoli?

MJ: Brno má fantastickou příležitost přivést novou práci a nové lidi. Jde o přátelské město příjemných rozměrů, kde je vše pohodlně na dosah ruky. Jdou zde vynikající vysoké školy a také mezinárodní business. Náš projekt navrhuje regeneraci rozsáhlého a dlouhodobě nevyužívaného území, které je v docházkové vzdálenosti od hlavního historického náměstí. V návrhu počítáme s vytvořením kompaktní čtvrti s různými typy využití, která vychází z principů města krátkých vzdáleností. Vedle toho urbanistický plán počítá s vytvořením nového velkého parku, který propojí nové a historické město s řekou a město tak bude ještě příjemnější pro život.

Co učiní naše města příjemnější pro život a zajistí jejich dlouhodobý rozvoj? Jak přinést do měst víc přírody a omezit individuální dopravu a další zdroje znečištění?

MJ: Technologie a společenské trendy nás vedou do budoucnosti, kde bude jednoznačně mnohem méně aut. Proto potřebujeme navrhovat ulice tak, aby umožňovaly mnohem více osobní aktivní mobility. V ulicích je třeba více zeleně a myslím si, že je potřeba zakládat mnohem více parků, aby mohli lidé a město jako celek dýchat.

Celý rozhovor si budete moci brzy přečíst na platformě www.creex.cz

Mark Johnson je přední světový urbanista, který působí v americkém Denveru a který konzultuje rozvoj měst, vytváření veřejného prostoru a jeho revitalizaci po celém světě. Je zakladatelem společnosti Civitas a podílel se na projektech všech velikostí a typů v USA, v Asii, Evropě a na Blízkém východě. K jeho nejvýznamnějším projektům patří redevelopment Stapletonova letiště v Denveru, plán revitalizace řeky v Los Angeles, Museum Park v Miami a proměna oblasti San Diego North Embarcadero. Mark je známý především tím, že v rámci velkých urbanistických projektů aktivuje ekonomické, ekologické a sociální systémy dané oblasti. Díky práci s brownfieldy, kompletním úpravám infrastruktury, dopravy, veřejných prostor a environmentálních systémů se mu podařilo úspěšně oživit klíčové distrikty řady velkých měst. www.civitasinc.com

Markéta Miková

PR a komunikaci realit se věnuji od roku 2002. Pracovala jsem pro developerské firmy, realitní poradenské společnosti i realitní kanceláře. Zajišťovala jsem jejich projektovou, korporátní i krizovou komunikaci. Od roku 2017 působím jako nezávislá PR konzultantka a copywriterka. O realitním trhu píšu do odborných časopisů, oborových e-zinů a na tento svůj blog.

RSS