Marketingová komunikace realitních projektů v době koronaviru

Pandemie koronaviru zasáhla jako odjištěný granát krajinu (nejen) českého realitního trhu. Opatření nouzového stavu poznamenala především trh s hotelovými a maloobchodními nemovitostmi okamžitým propadem poptávky a otřásla mnohými dlouhodobými smluvními vztahy. Nedostatek stavebních dělníků a leckdy i zahraničního stavebního materiálu a technologií zpožďuje výstavbu a rekonstrukce realitních projektů. Bezprostředně se zastavily kreditní linky pro nový development a nové realitní transakce.

Nikdo v tuto chvíli (o Velikonocích 2020) neví, jak dlouho ještě budou omezení trvat, a tak není možné odhadnout, bude-li restart hospodářství rychlejší, nebo zda ekonomika – pod tíhou pádu firem, nárůstu nezaměstnanosti a dramatické změny spotřebitelského chování – nezamíří na delší čas do hlubší recese.

Autorem fotografie je Václav Bacovský. www.krasnesvetlo.cz

Pokud vás uplynulé roky vysoké poptávky ukolébaly k nevýrazné marketingové komunikaci, protože všechno šlo přeci tak nějak samo, přišel čas na změnu. Vím, že máte plné ruce práce s udržením stávajících nemovitostí v chodu a s aktualizací letošních finančních plánů, ale je potřeba připravit se na dobu po koronaviru. Vaše nemovitosti totiž budou výraznou marketingovou podporu potřebovat.

A které především?

NÁKUPNÍ CENTRA (a non-food brick-and-mortar retail obecně)

Aktuálně zabezpečujete chod nákupního centra, i když tam zákazníci téměř nejsou. Je nezbytné i nadále udržovat komunikační kanály živé například vhodnou charitou nebo akčními nabídkami nájemců, kteří mají obchody otevřené. Po zrušení nouzového stavu bude zapotřebí nepřehlédnutelná „re-opening“ kampaň, která podpoří návrat zákazníků do kamenných obchodů, do bezpečného a zdraví neohrožujícího prostoru nákupního centra a nabídne jim výhodnou koupi pod jednou střechou.

V rámci re-openingu budete řešit velkou akci, pokud ji bude možné uspořádat, vizuály, reklamní spoty, inzertní prostor, komunikaci na sociálních sítích a média. I když centrum nyní jede na půl plynu, jeho marketingový manažer nohu z plynu dnes určitě sundat nemůže.

HOTELY (a hospitality obecně)

Návrat zahraničních turistů do českých ubytovacích zařízení bude pozvolný, bude tedy třeba se zaměřit na tuzemskou retailovou klientelu (soukromá dovolená) a tuzemské firmy (konferenční servis, různé firemní akce, veletrhy v Praze a v Brně). Štěstí přeje připraveným, a tak se bude hodit několik variant marketingových kampaní pro různé cílové skupiny, které využijete podle aktuálního tržního sentimentu.

Vyhledávání ubytovacích zařízení se už dávno přesunulo do online prostředí, atraktivní webové stránky s funkčním rezervačním systémem už tedy určitě máte. Různé typy propracovaných nabídek umístěte na centrální, regionální a lokální vyhledávače ubytování. Určitě zkuste PPC kampaně a využijte potenciál sociálních sítí. Atraktivním direct mailingem zase oslovíte firemní klientelu.

REZIDEČNÍ PROJEKTY

I když Češi bydlení rádi vlastní, zpomalení/propad ekonomiky nahraje nájemnímu bydlení, které se díky vysokým cenám nového bydlení zejména v Praze a v Brně už začalo vracet na výsluní. Rostoucí nezaměstnanost spíše podpoří flexibilní způsoby bydlení než dlouhodobé hypoteční závazky. A s propadem Airbnb je dnes možné si v centru Prahy pronajmout byt za velmi výhodnou cenu. S prohlášeními, že ceny vašich bytů rozhodně klesat nebudou, buďte opravdu opatrní. A pokud se koronavirus negativně promítnul do časového harmonogramu vaší rezidenční výstavby, s pokorou informujte budoucí vlastníky bytových jednotek o pozdějším dokončení.

I marketing rezidenčních projektů je v dnešní době především digitální. Základem je atraktivní web s krásnými, nicméně realistickými vizualizacemi a zalistování na agregovaných vyhledávačích. Fyzickou návštěvu klientského centra nahradíte virtuální prohlídkou vybraných bytů (pomůžou panoramatické snímky, 3D vizualizace) a platnými elektronickými podpisy smluvních dokumentů.

KANCELÁŘSKÉ BUDOVY

Návrat svých uživatelů budou řešit snad všechny kancelářské budovy, protože je kvůli home office dnes využívá jen minimum lidí. Vlastníky a správce administrativních nemovitostí čeká edukační kampaň zaměřená na dodržování zvýšených hygienických opatření, která budou v budovách platit. Můžete nachystat pár animací nebo instruktážních videí o chystaných hygienických opatřeních, po budově rozmístit informační piktogramy a pro nájemce (jejich office manažery) připravit direct mailing na toto téma. 

Zaměstnancům na home office chybí sociální kontakt, a tak můžete na uvítanou poskytnout nájemcům terasu nebo atrium vaší kancelářské budovy pro jejich neformální setkání.  

INDUSTRIÁLNÍ AREÁLY

Sklady, k jejichž nájemcům patří logistické a e-commerce firmy, jsou dnes využívány na maximum za zvýšených hygienických opatření. V halách, kde se výroba zastavila, bude potřeba podat pomocnou ruku při zavádění hygienických opatření do jednotlivých provozů.

Autorem fotografie je Bruno Scramgnon. www.pexels.com

Marketingových aktivit, které je možné dnes začít připravovat, je nepřeberné množství. Vše záleží na tom, v jaké fázi životního cyklu se vaše nemovitost nachází, co potřebuje a čeho chcete dosáhnout. Přeji vám, abyste pro svou nemovitost vybrali to nejlepší.

A ještě prosba na závěr. Tímto textem jsem vás chtěla inspirovat a budu ráda, pokud se to podařilo. Chcete-li poslat můj text dál, prosím použijte pár vět a odkažte na můj web. Předem děkuji.

*             *             *

Markéta Miková

PR a komunikaci realit se věnuji od roku 2002. Pracovala jsem pro developerské firmy, realitní poradenské společnosti i realitní kanceláře. Zajišťovala jsem jejich projektovou, korporátní i krizovou komunikaci. Od roku 2017 působím jako nezávislá PR konzultantka a copywriterka se zaměřením na realitní trh. O nemovitostech píšu do odborných časopisů, oborových e-zinů a na tento svůj blog.

RSS