Open House Praha – svátek milovníků architektury

Celosvětového festivalu Open House se Praha pod vedením stejnojmenné neziskové organizace zúčastnila v letošním roce popáté. O víkendu 18. – 19. května se v české metropoli otevřely brány osmi desítek architektonicky zajímavých budov, jejichž vlastníci (státní instituce, Hl. město Praha a soukromé společnosti) nechaly veřejnost nahlédnout dovnitř. Open House Praha funguje především díky celoročním přípravám úzké skupinky zakladatelek v čele s Andreou Šenkyříkovou, ochotě daných společností své budovy zpřístupnit a díky stovkám dobrovolníků, kteří na budovách o víkendu provází.

Letos jsem se poprvé stala na Open House Praha (OHP) dobrovolníkem a díky ochotě vedení OHP jsem mohla provázet na budově Visionary, kterou dobře znám. Chtěla jsem zjistit, jak návštěvníci budou na budovu reagovat a co je na ní zaujme nejvíc. Visionary za víkend navštívilo cca 1 700 lidí, o které se po oba dny od 10 do 18 hodin staralo celkem 8 dobrovolníků. Skvělé nedělní počasí nám přihrálo několik trumfů, které jsme pravidelně vynášeli na střeše Visionary.

Open House Praha je podle mého názoru vynikající příležitostí jak pro státní/veřejnoprávní vlastníky i privátní investory představit veřejnosti špičkové moderní budovy a na místě je přesvědčit o kvalitách moderní architektury! A jak na to?  

Když ji miluješ, není co řešit

Základ úspěchu je mít partu dobrovolníků, kteří se do Vaší budovy zamilují a budou o ni rádi vyprávět. V neděli jsme na Visionary byli čtyři: Ondra pouštěl návštěvníky a organizoval frontu u vchodu a my s Hankou a Patrikem jsme provázeli. Nikdo z nás nepracuje ve Skansce, která projekt stavěla, ani v CA Immo, které budovu teď vlastní. Dali jsme dohromady základní fakta o Visionary a každý z nás svůj výklad přizpůsobil tomu, co ho osobně zajímá a co považuje za důležité.

Dostatek času na prohlídku

Můj výklad trval ve foyer necelých 7 minut a pak jsem s každou skupinou (kterých jsem v neděli zvládla asi 14) během dalších 25 minut prošla dvě nejvyšší patra Visionary. Podívali jsme se do coworkingového centra BusinessLink a pak na střešní terasu s hezkými výhledy na Troju a Holešovice. Nosila jsem s sebou tahák s různými technickými detaily, ale byl potřeba jenom dvakrát, když se návštěvníci ptali na dodavatele tepla. Budova je sama o sobě dost fotogenická, takže naši návštěvníci zaplavili sociální sítě momentkami z Visionary.

VAU efekt

Když ze mě spadla počáteční tréma z provázení a konečně jsem si to začala užívat, vědomě jsem se snažila danou skupinku připravovat na zlatý hřeb celé prohlídky, a tím byla střešní terasa se 140 m dlouhou běžeckou dráhou. Zabírala nejen na děti, které se na ní příjemně unavily (nebo naopak ožily), ale také na dospělé, kteří si ji také rádi proběhli, nebo se na ni alespoň v běžeckých pozicích vyfotili (myslím, že ten den na FB stoupl počet fake news aspoň o 20 %). Pokud na své budově budete mít něco podobného, tak máte jednoznačně vyhráno.

Dobré boty jsou základ

Provázet celý den je náročné, a proto doporučuju se dobře vyspat, mít dobré boty a mezi jednotlivými prohlídkami dostatečně pít, abyste to celé umluvili. Když jsme o půl sedmé večer z Visionary odcházeli, tak jsme všichni sotva pletli nohama (každý z nás průvodců za neděli nachodil na Visionary kolem 8 km) a mluvit se nám pak už vůbec nechtělo. Většina dobrovolníků ještě zamířila na závěrečné pivko kamsi na Staré Město, ale já jsem se odpojila u Masarykova nádraží. Na zpáteční cestě domů jsem ve vlaku málem usnula a od nádraží do našeho bytu jsem se už jenom vlekla. Provázení je skvělý adrenalin, takže si dlouhou dobu únavu ani nepřipouštíte, ale pak to na vás padne.

A příště zas!

I když ten večer prostě nemůžete, víte, že další rok do toho půjdete zas! Kvůli partě stejných nadšenců, kvůli moderní (nebo i zralé) krásce z cihel/betonu, o níž celou dobu mluvíte, a kvůli tomu, že to celé dává smysl.

OPEN HOUSE PRAHA 2019

80 otevřených budov a areálů, 350 dobrovolníků, 76 000 návštěvníků


Markéta Miková

PR a komunikaci realit se věnuji od roku 2002. Pracovala jsem pro developerské firmy, realitní poradenské společnosti i realitní kanceláře. Zajišťovala jsem jejich projektovou, korporátní i krizovou komunikaci. Od roku 2017 působím jako nezávislá PR konzultantka a copywriterka. O realitním trhu píšu do odborných časopisů, oborových e-zinů a na svůj blog.

V článku jsou použity fotografie Skanska Property a snímky z fotoarchivu Markéty Mikové

RSS