Potřebuje vaše firma manažera štěstí?

První setkání s happiness managementem si vybavuji jako dnes, i když se událo před dvěma roky. Byla jsem se tehdy podívat na interiér u jednoho z předních nájemců významné kancelářské budovy v Praze 8. Kolegové realitní agenti mě upozorňovali, že je to tam trochu netradiční (IT start-up), ale ať se nebojím, a že doufají, že se ve zdraví vrátím. Byl to zážitek a přiznávám, že zpátky se mi moc nechtělo.

Na návštěvě v přední IT firmě

Je pondělí 10 hodin ráno. V tomto čase jsou v běžných firmách v plném proudu porady všeho druhu, plánuje se nový týden. Ne tak v této vývojářské firmě (podotýkám, že je více než 10 let na trhu, má 150 zaměstnanců v Čechách a další 150 v Americe, skvělé hospodářské výsledky). Vítá mě HR a Happiness manažerka v jedné osobě, říkejme jí Linda. Po úvodním představení mě ještě v recepci vyzve, abych si na firemní aplikaci naklikala, jakou mám dnes náladu. Škála je od 1 do 10, prý si to takhle sledují všichni kolegové. Moc o tom nepřemýšlím a stisknu 6. Netušila jsem, že i softwaroví inženýři mohou solidně propadnout praktikám New Age.

Svobodná firemní kultura

Pokračujeme dál, procházíme kancelář. Je jednoduše zařízená, světlá a čistá. Pořád podvědomě hledám programátory, prosím aspoň nějaké! Nejvíc lidí je prostoru, kde se pořádají firemní setkání. Čekala jsem zasedačku, ale je to roh největší místnosti, kam se v případě potřeby přinesou židle. Aktuálně tam probíhá hodina jógy. Koukám nevěřícně na Lindu a ta mezitím vysvětluje, že zavedli flexibilní pracovní dobu. Lidé pracují v týmech, které se relativně často obměňují, na příjmu musí být každý pracovní den od 10 do 14 hodin, maximálně využívají moderní technologie a pracovat mohou odkudkoliv. Navíc řada zaměstnanců prý pracuje v noci: jednak jim to takhle přirozeně víc vyhovuje a jednak mají kolegy v Americe a mohou v reálném čase řešit pracovní problémy. Velkou roli ve firemní kultuře hraje důvěra mezi kolegy. Chce se říci, že i mezi manažery a podřízenými, ale firemní struktura je téměř plochá.

Firemní snídaně a další společné akce

Míjíme zářící kuchyňku. Je nejen krásně zařízená (dřevěná linka, špičkový kávovar, barové jídelní stolky), ale především výborně zásobená. Linda se potutelně usmívá. Škoda, že jsem nepřišla v úterý dopoledne. To jsou firemní snídaně, u kterých se sejde skoro celá firma (včetně všech těch sov) a během kterých se přirozeně probere spousta věcí.

Procházíme místnostmi, kde jsou soustředěné jednotlivé týmy. Mezi nimi jsou různé relaxační zóny uzpůsobené tomu, že ve firmě je 90 % mužů. Ptám se, jestli kolegové společně tráví čas i mimo práci a co rádi dělají. Linda uvádí na prvním místě sport. Řada lidí chodí pravidelně běhat, aby se – často v rámci obědové pauzy – protáhli na cyklostezce kolem Vltavy. Sportovně jsou laděné i zimní a letní teambuildingové akce (lyže, lodě, kola). Uvádí, že neformální atmosféru ve firmě cíleně pěstují a že podporují to, aby spolu kolegové po práci byli schopní zajít do hospůdky na jedno“. Každý rok pořádají dva 24-hodinové firemní hackathony.

Návštěva končí. U vchodu klikám na smajlíka s číslem 9. Vedle mě si dva programátoři upravují tkaničky a sportovní dres. V posledních dvanácti hodinách dokončili velký projekt a před chvilkou vše potřebné odeslali klientovi. Jdou si zaběhat, aby shodili stres, a pak se půjdou domů vyspat. V kanceláři budou zase zítra ráno a lákají mě, abych taky dorazila na SNÍDANI.

Happiness management mimo IT branži

Cestou zpátky přemýšlím o tom, že skvěle zařízená kancelář je důležitou podmínkou, ale firemní kulturu tvoří lidé. Na dobré atmosféře ve firmě je třeba aktivně pracovat a poctivě sbírat jeden úsměv za druhým. Je fajn, že se tím v České republice zabývá stále více firem!

V lednovém čísle časopisu Moderní řízení, které je managementu firemního štěstí věnováno, se můžete inspirovat u společností Etnetera, Avast, ZOOT, Decathlon a dalších. Největší efekt mají podle mého názoru každodenní drobné kroky, kterými firma dá zaměstnancům najevo, že si jich (jejich práce a jejich názorů) cení. Mají mnohem větší dopad než draze zařízená kancelář, nebo jednou za rok exkluzivní firemní týden na Bali.

Alexandr Kjerulf, světově uznávaný dánský odborník na happiness management, pro Moderní řízení 1/2018 uvádí: „Dobrým příkladem globální firmy, která má podmínky pro šťastné pracoviště, je Google. Nacházejí dobré lidi a dávají jim svobodu dělat zajímavou práci s převratnými technologiemi, se kterými ještě nikdo neměl možnost pracovat. Další věc je, že Google najímá příjemné lidi, kteří dobře fungují v týmech. Najímají manažery, kteří umí týmy tvořit. Lidé tam mají skvělé vztahy. Ukazuje se, že herny, stolní fotbálky a šipky nebo masáže nemají na spokojenost zaměstnanců žádný vliv.“

 Co dělá happiness manager / manažer štěstí? 

Happiness manažer (nebo happiness officer, česky manažer štěstí) se profesně pohybuje mezi HR manažerem a manažerem interní komunikace. Dbá na spokojenost zaměstnanců a připravuje aktivity, které podpoří šíření a přijetí firemních hodnot. Usnadňuje komunikaci napříč společností a působí také jako mediátor vnitrofiremních konfliktů. Často do jeho kompetencí spadá vzdělávání zaměstnanců a kromě průzkumů spokojenosti organizuje různé firemní akce.

*             *             *

Markéta Miková

PR, firemní a marketingové komunikaci se věnuji od roku 2002. Od roku 2017 působím jako nezávislá PR konzultantka a copywriterka se zaměřením na realitní trh. Spolupracuji také na projektech interní komunikace napříč obory. Využívám svých zkušeností s průběžnou interní komunikací, CSR projekty a pořádáním interní akcí (teambuildingů, školení a výročních prezentací). Ráda poradím s interní komunikací také vám!

RSS