Realitní fotografie

Vizuální ztvárnění nemovitosti, ať už jde o fotografie existující budovy nebo vizualizace nového projektu, je jedním z nejvýznamnějších prvků realitního marketingu. Vizuální informace lidský mozek totiž zpracovává výrazně rychleji než strukturované (např. čísla či texty). Mohou tak významně ovlivnit rozhodnutí, zda si zákazník danou nemovitost koupí nebo pronajme. Řada klientů si budoucí prostor nedokáže jen na základě půdorysů dobře představit, a tak je jejich ztvárnění ve 2D (fotografii), 3D (prostorovém modelu) nebo virtuální / augmentované realitě zapotřebí.

Kvalita realitní fotografie je souhrou následujících okolností:

  1. dobrého fotografa, který bezpečně ovládá své řemeslo, má estetické cítění a rád fotí architekturu.
  2. dobrého zadání, tj. definici záběrů, které potřebujete, ideálně s vysvětlením záměru, aby fotograf mohl improvizovat, pokud přesný záběr nebude možné získat.
  3. dobrého načasování, fotit můžete celoročně a vždy se dá najít zajímavý moment, ale budova s krásně rozkvetlými záhony vypadá lépe než se zažloutlým trávníkem a zbytky sněhu.
  4. dobrého světla, ať už fotíte v interiéru, nebo exteriéru. Fotografie můžete později v počítači upravovat, ale pokud není dobré světlo, tak to retušemi nebo grafickými úpravami už nedoženete.

DOBRÝ FOTOGRAF(KA)

Doporučuji spolupráci s těmito osvědčenými fotografy architektury a realit: Cudlín Karel, Bacovský Václav, BoysPlayNice, Havlová Ester a Hejzlar Tomáš

Proč spolupracovat s fotografem, který se specializuje na reality? Můžete se spolehnout na to, že:

DOBRÉ ZADÁNÍ

Naopak na vás bude příprava dobrého zadání, které by mělo odpovídat na základní otázky: Proč fotografie potřebujete a kam je použijete? Co mají ilustrovat? Pro fotografa je cenný i kontext, protože pak může variovat, popř. vaše zadání umělecky posunout dál.  

Přesně definujte, které záběry budete potřebovat. Fotografovo umělecké vnímání a konečné zpracování se totiž může lišit od vašich marketingových či obchodních záměrů a potřeb. 

Když chcete mít na fotografiích kromě nemovitostí také lidi, musíte od nich získat písemný souhlas. Za nezletilé děti jej poskytnou jejich rodiče.

V praxi se mi osvědčilo, když jsem se focení účastnila také. Jednak jsem zajišťovala komunikaci s majitelem či správcem nemovitosti a jednak jsem mohla navrhovat či korigovat snímky přímo na místě. Díky tomu se nám podařilo nafotit před budovou Forum Karlín krásné červené Porsche se souhlasem jeho majitele. 

DOBRÉ NAČASOVÁNÍ

Jak jsem již zmínila, fotit můžete samozřejmě celoročně, ale od jara do podzimu získáte hezkých fotografií více než v rozblácených šedivých zimních dnech, které v posledních letech zažíváme. Hlavní sezonu pro pořízení krásných realitních fotografií tvoří dny plného jara a začátku léta, kdy jsou před danou budovou nebo v rámci daného areálu rozkvetlé záhony či stromy.

Vzpomínám si, že jsme kdysi fotili letecky jeden logistický areál a bohužel to muselo být na konci zimy. Snímky trpěly tím, že na nich byl areál uprostřed pole se zbytky sněhu a vůbec to nevypadalo dobře. Kdyby to bylo o 4-5 týdnů později, logistický park by byl plný kvetoucích keřů zlatého deště a na okolních polích by bylo zelené osení.  

DOBRÉ SVĚTLO

Fotíte-li exteriéry, tak nejlepší dobou na focení je pozdní odpoledne, kdy je tzv. nízké světlo, popř. podvečer, kdy daná nemovitost již svítí do okolí, ale ještě není úplná tma.

V interiérech se budete muset vypořádat s přesvícením či odlesky v důsledku umělého osvětlení, nebo naopak s tmavšími, nedostatečně osvětlenými prostory. Pokud na své focení objednáte fotografa, který se nemovitostem věnuje, bude na to vybaven.

A samozřejmě musíte sledovat předpověď počasí, abyste termín focení včas posunuli na jindy!   

Držím vám palce, ať se podaří ty nejlepší snímky!

Markéta Miková

PR a marketingové komunikaci realit a developmentu se věnuji od roku 2002. Od roku 2017 působím jako nezávislá konzultantka a zaměřuji se na realitní marketingovou komunikaci, ESG komunikaci a psaní textů s realitní tematikou. Pracuji pro developerské firmy, realitní poradenské společnosti i realitní investory. O realitním marketingu přednáším na Vysoké škole ekonomické, v programu MBARE zaměřeném na nemovitosti a jejich oceňování.

RSS