Revoluce v českém maloobchodu v přímém přenosu

Češi výrazně mění své nákupní chování a v návaznosti na to se mění celý český maloobchod a využití maloobchodních nemovitostí. Podívejme se na některé zajímavé změny, kterými tuzemský retailový trh prochází.

E-commerce jako disruptor celého odvětví

Česká republika se nachází v první pětce nejrozvinutějších evropských e-commerce trhů. Tržby tuzemských e-shopů kontinuálně rostou a za rok 2017 podle APEK přesáhly 115 miliard Kč. Díky tomu si e-commerce zajistila 10,5% podíl na českém maloobchodním trhu. Nakupování na internetu má řadu předností: je pohodlné (nemusíte vytáhnout paty z domu/kanceláře), šetří čas (cestu do/z obchodu a čekání ve frontě), nákup vám dovezou až domů, stačí jen zaplatit. Na internetu dnes můžete koupit skoro všechno včetně čerstvých potravin a elektromobilů. K největším tuzemským e-shopům patří: Alza.cz (dlouhodobá jednička), následují Mall.cz, Datart.cz (který se v roce 2017 spojil se společností HP Tronic provozující Kasa.cz) a Notino.cz.

Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz, v rozhovoru pro časopis Reportér (č. 37) shrnul: „Jsme technologická obchodní firma. Ctíme dávná pravidla dobrého obchodu: najdeme, vybereme a dodáme zboží za rozumnou cenu a s dobrým servisem. Děláme to s vědomím, že nechceme prodat zboží jednou, ale chceme tu být i za rok, za deset či dvacet let. A to všechno se snažíme posouvat IT způsobem, kdy hledáme a vybíráme nejlepší přístupy a algoritmy.“

Na růst e-commerce a změnu nákupního chování reagují všechny kamenné obchody (brick-and-mortar shops) a nákupní centra. Musí nabídnout něco víc, a proto spojují nakupování s emocemi: lákají na speciální sortiment zboží, osobní servis a na akce podporující vztah zákazníka k dané značce. Kamenné obchody jsou doslova ztělesněním svého brandu a pod tlakem online světa se snaží změnit z pouhé nákupní destinace na zajímavé prostředí, kde na zákazníka čeká inspirativní zážitek.

Vlajkové kamenné obchody (flagship stores)

Tzv. vlajkové kamenné obchody jsou výkladními skříněmi dané značky. Obvykle mají větší plochu než standardní obchody a najdete je na hlavní nákupní třídě (high-street). Bývají na frekventovaných místech těchto ulic, často třeba na křižovatkách. U nás jsou tzv. vlajkové obchody v Praze v oblasti tzv. Zlatého kříže: dolní část Václavského náměstí, Můstek a ulice Na Příkopě. Zejména v případě luxusních značek jde o budovy, které mají zajímavou architekturu, unikátní interiér a jejich nabídka často zdůrazňuje rozsáhlou historii (včetně vystavených bestsellerů) a pokud možno spojení s moderními technologiemi. Mají obvykle široký/kompletní sortiment daného zboží a něco navíc (wow efekt).

Osobně se mi líbí nejvíc vlajkové obchody českých značek jako Baťa (Václavské náměstí 6, Praha 1), Preciosa (Rytířská 29, Praha 1), Moser (Na Příkopě 12, Praha 1) nebo Hedva – Český brokát (Na Příkopě 16, Praha 1). A těším se na chystaný remodelling legendárního obchodního domu Kotva na náměstí Republiky v Praze 1!

Nákupní centra (shopping centres)

V České republice je dnes něco přes 100 nákupních center, které mají plochu větší než 5 000 m2 (pro vaši lepší představu jde o plochu, která je zhruba srovnatelná s fotbalovým hřištěm pro mezinárodní utkání bez okolních tribun). Boom výstavby nákupních center spadá do tzv. nultých let tohoto století a jejich výstavbu zastavila realitní krize v roce 2008. I když je teď ekonomika ve vynikající kondici, nákupní centra se spíše rozšiřují (největší událostí roku 2017 bylo rozšíření Centra Chodov o 35 000 m2). V roce 2018 by mělo být v České republice otevřeno jediné nákupní centrum Géčko Ostrava. Nicméně v následujících letech nabídku rozšíří několik dalších center, z nichž k nejzajímavějším bude podle mého názoru patřit Savarin v centru Prahy.

Valná většina tuzemských nákupních center je v provozu deset a více let a jen málokteré od té doby prošlo revitalizací či zásadní proměnou. V průběhu uplynulé dekády se však výrazně proměnil životní styl a očekávání návštěvníků nákupních center. Dnes zde chtějí nejen nakoupit, ale stále více i bavit a očekávají zážitek (návštěva kina, zajímavé akce či příjemné posezení v restauraci/kavárně).

Petr Brabec, ředitel správy nákupních center realitní skupiny CPI Property Group pro časopis Building World (3/2017) uvedl: „Význam segmentu občerstvení a stravování (tzv. food & beverage) rok od roku stoupá. Poptávka návštěvníků po široké a kvalitní nabídce na úrovni gastronomického zážitku je stále silnější. Průzkumy potvrzují, že až 75 % návštěvníků obchodního centra využije nějakou z možnosti stravovaní a 65 % zde tráví více času, pokud je k dispozici dostatečná gastronomická nabídka. Až 60 % zákazníků se rozhoduje pro výběr konkrétního centra pravě podle šíře nabídky jídla a nápojů. CPI Property Group se dnes při plánování rekonstrukcí svých obchodních center zaměřuje na gastro zóny jako na jeden ze zásadních aspektů modernizace každého centra a usiluje o prolnutí s prvky zábavy a odpočinku. Snahou je připravit naše centra stavebně-technicky tak, abychom mohli implementovat nejnovější trendy a koncepty v oblasti tzv. food & beverage.

Dočasné obchody (pop-up stores)

Dalším způsobem, jak vyjít vstříc touze zejména millenials (ale nejen jich) po nových zážitcích v rámci nakupování, jsou tzv. dočasné obchody (pop-up stores). V rámci těchto krátkodobých obchodních formátů prezentují svou nabídku značky, které chtějí na daný trh vstoupit a testují zájem o své zboží, ale také již zavedené retailové firmy, které touto cestou představují limitované kolekce, nebo seznamují s produktovými novinkami své VIP zákazníky. K tomuto účelu se často vybírá mimořádně zajímavé či unikátní prostředí (v poslední době galerie a bývalé industriální prostory), které podpoří neopakovatelný zážitek z kontaktu zákazníka s danou značkou.

Často s těmito koncepty pracují módní značky (v českém prostředí v poslední době Nike a Puma), firmy prodávající elektroniku (Apple, Nikon a spousta dalších) nebo třeba automobily (BMW, Mercedes).

Dušan Hříbal, který vede start-up www.theprostor.cz zaměřený na krátkodobé maloobchodní pronájmy, uvádí: „Vysoká popularita online světa s sebou přináší i překvapivý nárůst zájmu o offline prezentaci. Výhodou těchto aktivit je možnost vnímat produkt všemi smysly, což skvěle působí na zákazníkovy emoce. Ideální formou jsou tzv. pop-up story či originální eventy, které spolu s netradičním prostorem představují dané produkty zcela výjimečně a jedinečně. Například firma Nike často využívá tzv. experience centra, kde si mohou zákazníci produkty přímo vyzkoušet a osahat. Primárním účelem těchto akcí není prodej, ale zejména posílení vztahu mezi klientem a značkou.

Příkladem takového projektu může být IKEA pop-up studio, které nyní vzniká na Václavském náměstí (č. 16) v Praze. Na ploše celkem 800 m2 bude IKEA prezentovat novinky ze svých kolekcí, otevře plánovací studio, kavárnu a prostor pro setkávání, prezentace a workshopy. Firma chce první české pop-up studio otevřít v létě 2018 na šest měsíců a následně vyhodnotí, zda (a jak) pokračovat dál. Vizi a reálné přípravy projektu přibližují Peter Tichý a Vladimír Mutinský z IKEA v tomto videu.

Centrum Chodov v Praze (developer Unibail-Rodamco); Savarin v Praze (developer Crestyl)

RSS