Úspěšná interní komunikace: 5 osvědčených tipů

Na zahřátí pár rychlých otázek: Chodí vaši zaměstnanci do práce rádi? Panuje u vás ve firmě profesionální a přátelská atmosféra? Táhnete všichni za jeden provaz? Jsou vaši zaměstnanci na firmu pyšní? Pokud odpovídáte, že ano, je to skvělá zpráva, protože spokojení zaměstnanci jsou první ambasadoři vaší firmy (značky) a spontánně o ní rozšiřují dobrou pověst.

Chystáte-li nějaký závažný krok – např. reorganizaci ve firmě, stěhování do nových kanceláří, sloučení s jinou společností nebo změnu managementu – promyšlená a včasná interní komunikace vám může mnohé ulehčit. Pomůže eliminovat třecí plochy, které ve vypjatých situacích pravidelně vznikají. A vězte, že nedostatek informací o dění ve firmě vaše lidi demotivuje, snižuje jejich proaktivitu a je jednou z nejčastějších stížností v nejrůznějších vnitrofiremních průzkumech. Z mého pohledu je interní komunikace jako konto důvěry, na které si spoříte pro případ, že přijde nebezpečná/krizová situace v oblasti HR, firemní komunikace nebo samotného byznysu.

Pět tipů jak na úspěšnou interní komunikaci

#1. Vždy vycházejte z toho, jaké máte zaměstnance, a komunikaci jim přizpůsobte. Máte v týmu hlavně profesionály do 30 let? Pozor, i start-upy potřebují interně komunikovat, zvlášť když se jim daří a rozšiřují se. Nebo pracujete spíše s ostřílenými mazáky ve věku 40+? Jde spíše o muže nebo o ženy? Jsou bezdětní nebo mají potomky? Čím více specifik, tím více témat musíte nabídnout, aby si ve vašem interním programu našel každý to své.

#2. Interní komunikace je pravidelná záležitost. Town-hall jednou za rok je fajn, ale pokud je to jediná příležitost, kdy své kolegy informujete o tom, co se ve firmě děje, tak je to málo. Minimálně jednou za měsíc je potřeba interní komunikaci podpořit. Ale znám i nadšené vedoucí týmů, kteří každý pátek sepíšou pro svoje kolegy pár oceňujících řádek, zajímavé podněty a nápady. Je to zvlášť dobré, když řídíte vzdálený tým (někdo v kanceláři, někdo doma, někdo v zahraničí).

#3. Běžné je online, významné je offline. Platforem, na kterých se interní komunikace odehrává, je celá řada a jsou především online (firemní intranet, speciální microsity), ideálně přístupné přes mobil např. přes odkaz v e-mailu nebo v rámci uzavřené skupiny na FB. Digitální svět má svá kouzla, ale energii osobního setkání podle mého nenahradí. Pravidelná setkání s týmem/týmy jsou moc důležitá a klíčové změny ve firmě oznamujte vždy osobně!

#4. Informace a zábava. Pokud se vaše sdělení směrem k zaměstnancům omezuje jen na finanční výsledky v daném měsíci, moc fanoušků si ve firmě nevytvoříte. Kombinujte nutné informace s příjemnějšími a snažte se vtáhnout kolegy do dění. Oznamte například zajímavý projekt napříč odděleními a vyzvěte, ať se přidá ten, kdo se na něm chce a může podílet. Otevřená a férová komunikace vám u kolegů přidá body!

#5. Neformální prostředí pomáhá. Teambuilding mimo kancelář nemusí být jen jednou za rok, ale výborné jsou pravidelné týmové nebo firemní snídaně, čtvrteční nebo páteční hospůdky po práci, akce pro zaměstnance a jejich rodiny (např. dětské dny, mikulášské besídky) a charitativní aktivity.

Kvalitní interní komunikace má – kromě dobrého pocitu všech zúčastněných – i reálné výsledky. Jak dokládá rozsáhlý srovnávací výzkum amerického Gallup Institutu, firmy s angažovanými zaměstnanci vykazovaly vyšší produktivitu (+ 18 %), větší profitabilitu (+ 12 %) a více spokojených zákazníků (+ 12 %). Jejich konkurenti s méně angažovanými zaměstnanci měli v uvedeném srovnání například vyšší fluktuaci zaměstnanců (31 % – 51 %) a více úrazů (62 %)!

Fotografie z mých akcí pro zaměstnance realitní poradenské společnosti King Sturge v letech 2008 – 2011.

*             *             *

Markéta Miková

PR, firemní a marketingové komunikaci se věnuji od roku 2002. Od roku 2017 působím jako nezávislá PR konzultantka a copywriterka se zaměřením na realitní trh. Více o mně.

Pravidelně spolupracuji na projektech interní komunikace napříč obory. Využívám svých zkušeností s průběžnou interní komunikací, CSR projekty a pořádáním interní akcí (teambuildingů, školení a výročních prezentací). Ráda poradím s interní komunikací také vám!

RSS